UITVERKOCHT

Inkom: 16 / 14 euro (jeugd, leden vzw). Enkel losse tickets (buiten abonnement).

Een warmhartige Vlaamse hommage aan de grootste Nederlandse amuseur, volkspoëet en filosoof van de levensblijheid

Eind jaren twintig. Vorige eeuw. Een jongetje vergaapt zich op de jaarmarkt van Sittard aan de kunstjes van de fluitjeskoopman. Kan ik dat leren, koopman vraagt het jongetje. Dertig jaar later staat de fluitjesman nog op de jaarmarkt. Het jongetje van toen is er weer. De oude koopman ziet hem staan, neemt zijn hoed af en zegt U bent Toon Hermans geworden. Toon Hermans. Geworden wat hij wilde zijn. Geen cabaretier met vileine teksten. Een simpele amuseur. Volkspoëet. Filosoof van de levensblijheid. Hij sneert niet. Hij bezingt in liefde.

Gelukzalige weemoed

Paaszaterdag van het jaar 2000 staan kinderen, kleinkinderen en een paar vrienden in kamer 106 van het Sint-Antoniusziekenhuis van Nieuwegein. Rond het middaguur wordt het stil in de kamer. Vijf jaar eerder vraagt Toon Hermans me om het management te doen van wat zijn laatste show zou worden. Achtentachtig voorstellingen op rij zit ik op mijn stoeltje achteraan in de zaal. Een wonderlijke belevenis. Alles is iedere avond hetzelfde en toch weer helemaal anders. Altijd komt het mooiste moment als de show afgelopen is, ik aan de andere kant van de klapdeuren sta en de mensen om me heen de zaal uitstromen. Het warme bad van stralende ogen. Glimlachende gezichten. Jij bent lief neuriënd, het slotlied van de show. Koppels hand in hand. Grootouders met hun kleinkinderen. Over de lach en de glimlach, de warmte en de vreugde die Toon Hermans in ons leven bracht maar ook over de vreugde en de droefenis in zijn eigen leven wil ik vertellen. Gelukzalige weemoed.

Cast
Zang Lissa Meyvis
Verhalen Herman Van Hove
Arrangementen & orkestleiding Pol Vanfleteren
Toetsen, accordeon, trompet, harmonica Pol Vanfleteren
Gitaren Tom Willems
Contrabas Janos Bruneel
Drums & percussie Peter Ploegaerts

Lissa Meyvis begint te zingen in de kleuterschool, noemt haar lievelingskatje alvast Figaro en blijft haar hele jeugd zingen. Twaalf jaar muziekschool Muzarto resulteert onder meer in een eerste prijs Dexia Classics.
Op haar achttiende kiest ze voor een Master TEW.
Jack van Poll, AnneMie Gils en Ann Van den Broeck nemen Lissa mee op de bühne. Ze zingt Mozart en Bernstein maar ook Carpenters en Toon Hermans.
Lissa houdt van vele muziekjes.
Dat meisje heeft een goede timing zegt Toots Thielemans.
Muzikantenbloed kruipt waar het niet gaan kan.
Juni 2011 haalt ze haar masterdiploma economie en begint meteen aan vijf jaar klassieke zang aan het conservatorium van Antwerpen.Na
jaar 2012 creëert Lissa met drie studiekompanen haar eerste programma Ode an die Freunde waarvan meteen meer dan veertig voorstellingen worden geboekt.
Een stiekem gekoesterde droom wordt waar.
Mei 2014 spelen Lissa en Herman Van Hove, laatste manager en vriend van Toon Hermans, de eerste try-outs van In de schaduw van Toon Hermans, een avondvullende show met liedjes van en verhalen over Toon Hermans die begin 2015 in het Antwerpse Fakkeltheater in première gaat.
Oktober 2015 zingt Lissa in Opera Vlaanderen in het koor van Tannhaüser. November 2015 vertolkt ze de rol van Zerlina uit Don Giovanni bij Alltagsoper in Berlijn.
Voorjaar 2016 zingt ze de rol van Papagena in De Toverfluit van Mozart en is ze Gretel in Hänsel und Gretel in een regie van Stany Crets.
Juni 2016 behaalt Lissa met grote onderscheiding het diploma master klassieke zang.
Juli 2016 is ze te zien als Susanna in Le Nozze di Figaro, een productie van Greek Opera Studio.
Mei 2017 is Lissa Clorinda in Monteverdi’s Madrigalen van de Nationale Opera Amsterdam.
Voorjaar 2017 is ze als enige Belgische geselecteerd om deel uit te maken van operastudio International Opera Academy.
Maart 2018 is Lissa soliste in de Johannes Passion van Bach voor de Stichting Dutch Baroque.

Herman Van Hove studeert economie maar breekt zijn studies af pal voor de master-eindmeet om met een jeugdvriend plus een tweedehands offsetpers een uitgeverij te beginnen.
Uitgeverij Biblo lanceert periodieken à la Trends-Tendances,Trends Top, De Huisarts, Fiscoloog, Inside Beleggenen ander bloedserieus materiaal.
Voor Van Hove is dat alleen vol te houden mits frivolere zijsprongen als exploitatie van een restaurant en een jazzclub, uitgave van het satirische weekblad De Zwijger met Johan Anthierens, organisatie van meer dan 800 concerten, management van Toon Hermans en productie van diens laatste One Man Show.
Vanaf januari 2015 zelf op de bühne in Vlaanderen en Nederland met zangeres Lissa Meyvis in het programma In de schaduw van Toon Hermans.
Producent van de Fakkeltheaterprogramma’s Jack&Jazz en Chansons Charmantes.
Voorzitter van de door de zonen van Toon opgerichte Stichting Toon Hermans die zijn artistieke erfgoed beheert. Voorzitter van Genootschap De Gouden Veer, organisator van de prijs voor de beste Nederlandstalige promotietekst.
Voorzitter van het Fakkeltheater. Bestuurder van Vlaams Architectuur Instituut, Heilig-Hartziekenhuis Lier en Stichting Toots Thielemans.

Pas als je iemand hebt die met je lacht en met je grient, pas dan kun je zeggen, ik heb een vriend…
Vijf dagen voor de eerste try-out van mijn tien jaar lang gekoesterde theaterdroom besluit ik de handdoek in de vleugel te gooien.
Chef d’orchestre Pol Vanfleteren komt naar onze repetitiezolder. Ik durf de boodschap niet overbrengen. Vraag dan maar of hij één van mijn Toonverhaaltjes wil horen. Uitstel van executie. Ik wil ze allemààl horen zegt Pol. Ik zit naast de vleugel. Pol in het donker van het zaaltje. Bemoedigend gemompel. Lach. Hoffelijk omfloerste kritiek. Suggesties in drie, vier woorden. Pol zoals ik hem ken van de tientallen repetities met die schitterende muzikanten van hem. Luisterend oor. Aanmoedigende gedrevenheid. Warmte. Zoveel warmte. Vertrouwen. Gelukzalige zekerheid.
Herman, try-out mèt publiek nu vrijdagavond.Soundcheck halfzes.Ik zal er zijn, Pol. Ik zal er zijn.
… pas dan kun je zeggen, ik heb een vriend.
“Het orkest van Pol Vanfleteren weet perfect de softe swing te vatten die de shows van Toon kenmerkten.” schrijft Karel Michiels in De Standaard. Bart Peeters zegt “Het orkest onder leiding van Pol Vanfleteren staat als een huis, dat hoort zo bij een eerbetoon aan één van de grootste entertainers van de twintigste eeuw.” Wietske Vos in De Morgen: “De arrangementen van Pol Vanfleteren zouden zelfs van de kritische Toon een tevreden man hebben gemaakt.”

Reserveringen