schrijf je in voor onze nieuwsbrief
en je mist geen enkel ditje of datje
Bezorg ons je e-mailadres wanneer je akkoord bent met de privacyverklaring.
kaleidoscoop geeft ruimte aan verbeelding • privacyverklaring • cookiemonster
bewegingscoach
Lisi Estaras
outside eye
Quirine Racké, Helena Muskens, Yousra Benfquih, Hélène Christelle Munganyende, Sara Vanderieck, Peter Morrens, Pol Heyvaert en Daan Bauwens
mental coaching
Johan Vossen
productie
Wildlife Protection vzw in coproductie met De Brakke Grond en De Studio
met steun van de Vlaamse Overheid, Fonds Podiumkunsten, Campo, Boulevard Festival en deBuren
met extra dank aan Benny Claessens
Julie Cafmeyer
vr 29.04 2022 - 20:15Na haar slimme en vermakelijke bekentenisvoorstellingen ‘De Therapie’, ‘Bombastische Liefdesverklaring’ en ‘Is this porn? No, this is love’ werpt Julie Cafmeyer zich opnieuw in de ravijnige diepte van de liefde.
Voor haar nieuwe, openhartige theatersolo put ze uit ervaringen in onder meer Myanmar, Rwanda en Wit-Rusland: de ontmoetingen met inspirerende vrouwen en de soms verwarrende confrontatie met mannen.
Weliswaar is zij voor buitenlandse bedgenoten een begeerlijke vrouw, maar toch vooral een witte vrouw. Dat ontregelt het machtsspel, ontdekt Cafmeyer. Plotseling is ze niet ondergeschikt aan de seksuele moraal van Europese mannen, maar levert haar westerse witheid verwarrende privileges op. Een feest of een bron van schaamte?
Cafmeyers stijl laat zich omschrijven als atypische stand-up comedy, met een aangename zucht naar het onderzoeken van ongemakkelijke situaties. Wrang, rauw en poëtisch. Steeds maakt ze iets los. Of het nu woede, afkeer of bewondering is: haar voorstellingen over vrouw-zijn lokken reactie uit. Ze stelt vragen vanuit de kwetsbare positie van iemand die zoekt. En op vragen komen soms stekelige antwoorden, zo bewijst ‘Bad Woman’.
Julie Cafmeyer (°1987) studeerde in 2015 af aan de Toneelschool Maastricht als regisseur. Vandaag schrijft ze en maakt theater. In haar theaterwerk combineert ze autobiografische elementen met een transparante speelstijl. Daarbij probeert ze altijd op ingenieuze (lees: interactieve) manier een intensere band op te bouwen met haar publiek. Cafmeyer krijgt steeds meer ruimte in de klassieke media. Ze schrijft momenteel columns voor De Morgen, is te horen op Radio 1 en was te zien in het laatste seizoen van ‘De Slimste Mens ter Wereld’. Waar aanvankelijk veel aandacht ging naar haar bewogen liefdesleven, bestrijkt Cafmeyer ondertussen in haar columns en interventies een heel wat breder palet aan onderwerpen.
‘Bad Woman’ ging in première op TAZ#2019 en kreeg behoorlijk wat persaandacht.
Cafmeyer sloeg gensters met haar openhartige debuut ‘De Therapie’ en doet dat nu met haar even openhartige maar veel zorgvuldiger geschreven, beter gecomponeerde, kleurrijker gespeelde en steviger gestoffeerde voorstelling ‘Bad Woman’.
(Els Van Steenberghe – Knack ****)
Intussen blijft de verleidelijke insteek wél de humor en de flair waarmee ze haar eigen liefdesongeluk uitvent.
(Evelyne Coussens – De Morgen ****)
prijs 12 euro – timing 20.00 deuren – 20.15 voorstelling – 22.30 verwacht einde
iets voor jou?